Bronson Nutri Ear

وزوز گوش چیست؟

اصطلاح وزوز گوش مربوط به زمانی است که صدای زنگ یا صداهای عجیب و غریب دیگر را در یک گوش یا هر دو گوش خود احساس می­کنید. این صدا خارجی نیست و افراد دیگر معمولاً نمی­توانند آن را بشنوند. این بیماری عموماً در بزرگسالان مسن یک مشکل شایع است. این بیماری حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد را درگیر می­کند. این عارضه معمولاً به دلیل یک بیماری زمینه­ ای مثل ضعیف شدن شنوایی مربوط به سن، آسیب گوش یا مشکل در سیستم گردش خون ایجاد می­شود. برای بسیاری از افراد وزوز گوش با درمان علت زمینه یا سایر درمان­هایی که منجر به کاهش یا پوشاندن صدا می­شود بهبود پیدا می­کند.

فولات چگونه شنوایی را بهبود می بخشد؟

به نظر می رسد اسید فولیک به بدن کمک می کند تا هموسیستئین را متابولیزه کند.هموسیستئین یک آمینو اسیدی که می تواند جریان خون را به گوش داخلی (و همچنین سایر قسمت های بدن) کاهش داده و آن را مختل کند. تحقیقات قویاً نشان می دهد که متابولیسم مناسب این اسید آمینه نقش مهمی در ایجاد و میزان پیشرفت کم شنوایی حسی عصبی دارد.

فولات همچنین یک آنتی اکسیدان است که به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند (رادیکال های آزاد مولکول های کوچک مزاحم در بدن هستند که باعث ایجاد یک سری مشکلات می شوند). فعالیت رادیکال های آزاد می تواند جریان خون را در گوش داخلی کاهش داده و به سلول های حسی ظریف گوش که برای شنوایی سالم نیاز هستند، آسیب برساند. با از بین رفتن سلول های حسی، دیگر رشد دوباره و ترمیم آنها غیر ممکن خواهد بود. ارزیابی سلامت سلول های حسی توسط تست OAE و تست ABR در کلینیک های شنوایی انجام می شود.

کپسول مولتی ویتامین گوش برونسون محصول شرکت گیتی سلامت آریا در بهبود و تقویت سیستم ایمنی و همچنین تقویت قابلیت شنوایی تاًثیر به سزایی دارد.این محصول برای بهبود قوه شنوایی ، تقویت عصب شنوایی، رفع کم شنوایی و رفع وزوز گوش مورد استفاده قرار می گیرد.

بعضی شرایط باعث ایجاد یا بدتر شدن وزوز گوش می­­شود. متأسفانه در بسیاری از موارد هرگز دلیل دقیق آن مشخص نمی­شود. اما دلایل اصلی آن به شرح ذیل است:

از دست دادن شنوایی:

 سلول­های کوچک و ظریف مویی در گوش داخلی شما وجود دارد (حلزون گوش) که با دریافت امواج صوتی حرکت می­کند. این حرکت منجر به تحریک سیگنال­های الکتریکی در امتداد عصب از گوش به مغز (عصب شنوایی) می­شود. مغز این سیگنال­ها را به ­عنوان صدا تفسیر می­کند.

خم شدن موهای گوش داخلی:

 این موضوع با افزایش سن یا زمانی که به ­طور منظم در معرض صداهای بلند قرار می­گیرید اتفاق می­افتد. موها تکانه­های الکتریکی تصادفی را به مغز شما وارد می­کنند و باعث ایجاد صدا در گوش می شوند.

عفونت گوش یا انسداد مجرای گوش: 

 مجاری گوش شما می­تواند با تجمع مایعات (عفونت گوش)، موم گوش، خاک یا سایر مواد خارجی مسدود شود. انسداد می­تواند فشار گوش شما را تغییر دهد و وزوز گوش ایجاد کند.

آسیب ­های سر یا گردن: 

 ضربه به سر یا گردن می­تواند بر گوش داخلی، اعصاب شنوایی یا عملکردِ مغزِ مرتبط با شنوایی تأثیر بگذارد. چنین صدماتی معمولاً فقط در یک گوش باعث ایجاد وزوز می­شود، برای مثال گاهی علت وزوز کردن گوش چپ ممکن است این موضوع باشد.تعدادی از داروها مثل داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID)، آنتی­بیوتیک­‌ها، داروهای سرطانی، قرص‌­های آب (ادرارآورها)، داروهای ضدمالاریا و داروهای ضدافسردگی ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن وزوز گوش شود. به ­طور کلی هرچه دوز این داروها بیشتر باشد صدای گوش بدتر می­شود. با قطع مصرف این داروها اغلب اوقات صدای ناخواسته از بین می­رود.

وزوز گوش می­تواند انواع دیگری از صداهای ساختگی و آزاردهنده را در گوش ایجاد کند؛ از جمله صداهایی مشابه غر زدن، کلیک کردن، بغل کردن، زمزمه کردن و… صداهای وزوز در گوش از حالت غرش تا صدای فریاد زدن را دربرمی­گیرد. در بعضی موارد صدا به قدری بلند است که توانایی تمرکز یا شنیدن یک صدای خارجی را مختل می­کند. این عارضه ممکن است همیشگی باشد یا ممکن است گاهی احساس شود گاهی نشود.

در موارد نادر، صدا در گوش ،اغلب همگام با ضربان قلب می­تواند به شکل یک صدای ضربان­ دار ریتمیک یا خشن اتفاق بیفتد، به این حالت وزوز گوش ضربان­ دار گفته می­شود. اگر این عارضه حالت تپشی داشته باشد ممکن است پزشک هنگام معاینه ،وزوز گوش شما را بشنود (صدای گوش عینی).

منیزیم Magnesium

 منیزیم از آسیب گوش داخلی جلوگیری می کند .کم شنوایی ناشی از سر و صدای بلند، یکی از مشکلات اساسی در بزرگسالان می باشد. با این حال، محققان دریافته اند که منیزیم ممکن است نقش مهمی در محافظت از گوش ما در برابر اثرات مخرب صدا داشته باشد.صداهای بلند باعث تولید مولکول‌های رادیکال آزاد در گوش می‌شوند که به سلول‌های مویی ظریف موجود در گوش داخلی آسیب می‌رسانند.

 از آنجایی که این سلول های مویی برای انتقال صدا از گوش به مغز مورد نیاز هستند، این آسیب می تواند منجر به کم شنوایی ناشی از صدا شود.خبر خوب این است که شواهد نشان می‌دهد که منیزیم یک ماده معدنی مهم و ضروری برای سلامت گوش است، زیرا به مسدود کردن فعالیت این مولکول‌های رادیکال آزاد آسیب‌رسان به سلول کمک می‌کند.

 در یک مطالعه، 300 نفر که قبل از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سر و صدای بلند، مکمل منیزیم دریافت کردند، نسبت به گروه کنترل، به طور قابل توجهی کمتر دچار کم شنوایی ناشی از صدا شدند.بسیاری از افراد مبتلا به کم شنوایی ناشی از سر و صدا ،از وزوز گوش نیز رنج می برند. نشان داده شده است که منیزیم شدت علائم وزوز گوش را کاهش می دهد.

 منبع سالم منیزیم همچنین رگ‌های خونی را آرام نگه می‌دارد و اجازه می‌دهد خون کافی در سراسر بدن از جمله عروق گوش داخلی جریان یابد. بنابراین احتمال سکته گوش نیز با مصرف منیزیم می تواند کاهش یابد.منیزیم همراه با ویتامین های A,C آسیب  های وارده به گوش را کاهش می دهد.

 مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی غنی از منیزیم، ویتامین C و بتاکاروتن (که بدن ما آن را به ویتامین A تبدیل می کند) با کاهش خطر ابتلا به کم شنوایی مرتبط است. این امر چگونه ممکن است؟ به نظر می رسد که این مواد می توانند از آسیب سلول های گوش داخلی در برابر رادیکالهای آزاد محافظت کنند.ویتامین‌های A، C و E آنتی‌اکسیدان هایی  هستند که تولید بیش از حد رادیکال‌های آزاد را متوقف می‌کنند.

 همانطور که قبلاً ذکر شد، رادیکال های آزاد می‌توانند به سلول‌های ظریف گوش که برای شنوایی مناسب ضروری هستند، آسیب برسانند. مطالعات حیوانی همچنین نشان داده است که مصرف مکمل ویتامین‌های  A و Cو E (به‌علاوه منیزیم) قبل از قرار گرفتن در معرض صدای بلند می‌تواند به جلوگیری از آسیب شنوایی ناشی از صدا کمک کند.

پتاسیمPotassium

 پتاسیم به تبدیل صدا کمک می کند.  پتاسیم وظایف بسیاری را در بدن ما بر عهده دارد از جمله کمک به تنظیم مایعات موجود در خون و بافت های بدن.محققان دریافته‌اند مایع موجود در گوش داخلی ما به پتاسیم  نیاز دارد.پتاسیم به عنوان بخشی از فرآیند حیاتی تبدیل صدا به پیامهای عصبی که به مغز ارسال می شود کمک می کند.با افزایش سن، سطح پتاسیم در گوش داخلی کاهش می یابد که می تواند به کم شنوایی مرتبط با افزایش سن کمک کند. بنابراین مصرفمکمل های غنی از پتاسیم جهت کمک به حفظ تعادل پتاسیم در گوش داخلی ضروری می باشد.

روی Zinc

 روی (زینک) با باکتری ها و ویروس ها مبارزه می کند این ریزمغذی به عنوان تقویت سیستم ایمنی و توانایی کمک به مبارزه با سرماخوردگی شناخته شده است. روی (زینک) به فعال شدن و تولید( لنفوسیت های T) کمک می کند. لنفوسیت های T، سلول های مدافع بدن ما هستند که به طور خاص برای شناسایی و از بین بردن باکتری ها، ویروس ها و سایر مهاجمان طراحی شده اند.

 مطالعات نتایج متفاوتی در مورد اینکه آیا این ماده معدنی واقعاً از عفونت گوش جلوگیری می کند، نشان داده اند. از آنجا که زینک خاصیت ضد التهابی دارد، بنابراین بهتر است برای سلامت شنوایی خود ازمکمل های غنی از این ماده معدنی استفاده کنید.نتایج تحقیقات حاکی از آن است که زینک در درمان و پیشگیری از کم شنوایی ناگهانی (سکته گوش) موثر است.

فولیک اسید Vitamin B9

 با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. سطوح پایین فولات (اسید فولیک یا ویتامین B9) با شیوع بیشتر کم شنوایی مرتبط است. در یک مطالعه، مصرف مداوم اسید فولیک منجر به کاهش سرعت کم شنوایی به ویژه در فرکانس های مرتبط با گفتار شد.

امگا3

 اسید های چرب امگا 3 خاصیت ضد التهابی دارند و برگردش خون گوش داخلی اثر مثبت می گذارند.اهمیت قرار نگرفتن در معرض سر و صدا و یا مصرف داروهای«سمی گوش» که قادر هستند به شنوایی آسیب وارد کنند مشخص است اما مطالعات نشان داده است که مصرف امگا 3 می تواند در کاهش آسیب های شنوایی مؤثر باشد.

ویتامین E , C 

 این مواد همانند آنتی اکسیدان ها،باعث کنترل تعداد رادیکال های آزاد در بدن می شوند.همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه خطرات ابتلا به عفونت های گوش را کاهش می دهند.

keyboard_arrow_up