Bronson Multi Vitamin Without Iron

مولتی ویتامین بدون آهن در دسته مکمل های تقویتی قرار گرفته است. این مکمل علاوه بر تأمین ویتامین های ضروری، قادر است برخی از حیاتی ترین مواد معدنی بدن را نیز تامین کند. مولتی ویتامین بدون آهن دارای شکل فیزیکی کپسول بوده که ترکیبات آن حاوی ویتامین های ضروری بدن است. از مزیت هایی که این مولتی ویتامین نسبت به باقی مکمل ها دارد این می باشد که میزان ویتامین های آن 3 تا 5 برابر بیشتر از باقی مولتی ویتامین ها است. به همین علت می تواند سریعا کمبود ویتامین های ضروری بدن را جبران کند.

کپسول مولتی ویتامین بدون آهن برونسون محصول شرکت گیتی سلامت آریا در پیشگیری از بیماری های مزمن و تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ انرژی بدن تأثیر بسزایی دارد. در ادامه با ترکیبات به کار رفته در این محصول بیشتر آشنا می شویم.

Vitamin A

 ویتامین A محلول در چربی می باشد و به نام رتینول (فرم الکلی ویتامین A) نیز شناخته می شود.این ویتامین نقش اساسی در بینایی، رشد و نمو، تقویت سیستم ایمنی و تولید مثل دارد. میزان نیاز روزانه (RDA) بدن در بزرگسالان برای آقایان 900 میکروگرم تقریبا معادل(IU) 3000 و در بانوان 700 میکروگرم تقریبا معادل(IU) 2300 می باشد. دریافت حداکثر میزان مجاز روزانه (IU) در این افراد 3000 میکروگرم ،(IU) 10000 است.

Vitamin D

 ویتامین D محلول در چربی بوده و به نام ویتامین نور خورشید نیز شناخته می شود. زیرا مواجهه متوسط با نور خورشید از طریق تابش اشعه ماورا بنفش به پوست، کلسترول را به ویتامین D تبدیل می کند.این ویتامین جذب کلسیم را در روده تقویت کرده و غلظت کلسیم و فسفات سرم را حفظ می کند. بنابراین برای رشد و استحکام استخوان ها لازم است و از نرمی استخوان در کودکان (راشیتیسم) و بزرگسالان (استئومالاسی) جلوگیری می کند. میزان نیاز روزانه  (RDA)بدن در بزرگسالان 15 میکروگرم معادل (IU) 600 می باشد و دریافت حداکثر میزان مجاز روزانه (UL) در این افراد 100 میکروگرم معادل (IU) 4000 است.

Vitamin E

 این ویتامین جزء ویتامین های محلول در چربی می باشد و یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان های فاز چرب بشمار می رود. این ویتامین با جلوگیری از تشکیل رادیکال های آزاد حین اکسیداسیون چربی ها، از ایجاد آسیب سلولی نیز جلوگیری می نماید. به علاوه، در تقویت سیستم ایمنی، بیان ژن و سایر فرآیندهای متابولیکی نقش دارد. ویتامین E در گشاد شدن عروق و جلوگیری از تجمع پلاکتی موثر می باشد. مطالعاتی نشان داده اند که این ویتامین می تواند در جلوگیری از ایجاد مشکلات چشمی مرتبط با سن، مشکلات عروق کرونری قلب و مشکلات شناختی موثر باشد.

Vitamin C

 ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که در متابولیسم پروتئین ها نیز نقش دارد. این ویتامین علاوه بر عملکردهای بیوسنتز و آنتی اکسیدانی، نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد وبه جذب آهن نیز کمک می نماید.

Vitamin B1

 تیامین یکی از ویتامین های محلول در آب است. این ویتامین نقش مهمی در متابولیسم قندها، تولید انرژی، رشد و نیز بهبود عملکرد سیستم عصبی دارد.

Vitamin B2

 این ویتامین در فرآیندهای تولید انرژی از مواد مغذی  و همچنین رشد و تمایزسلولی رشد و تمایز سلولی و تجزیه داروها نقش دارد. میزان نیاز روزانه بدن به B2 در بزرگسالان برای آقایان 1.3 میلی گرم و در بانوان 1.1 میلی گرم می باشد.

 Vitamin B5

 ویتامین B5 یا پانتوتنیک اسید ویتامینی محلول در آب بوده و به طور طبیعی در برخی غذاها یافت می شود. این ویتامین نقشی حیاتی در متابولیسم دارد و یک جزء جدا نشدنی از کوآنزیم آ می باشد، که در تولید انرژی از کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها نقش دارد.میزان دریافت مورد نیاز روزانه بدن در بزرگسالان 5 میلی گرم می باشد.

Vitamin B6

 ویتامین B6 به تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد شناختی (حافظه و یادگیری)، کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS)، بهبود متابولیسم پروتئین و کربوهیدرات کمک می کند. همچنین، در برخی از مطالعات دریافت B6 از طریق کاهش سطح هموسیستئین، خطر بیماری های قلبی و عروقی را کم می کند.نیاز به این ویتامین محلول در آب در بزرگسالان 1.3 میلی گرم در روز است.

Biotin

 بیوتین یا ویتامین B7 یکی از ویتامین های گروه ب و یکی از ترکیبات ضروری مورد نیاز بدن است. این ویتامین در تعدادی از مواد غذایی وجود داشته و یا به صورت مکمل های غذایی در دسترس است. بیوتین فعال کننده مهم ترین آنزیم های موثر در متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین است و در بیان ژن و انتقال پیام داخل سلولی نقش دارد.نیاز روزانه بدن برای افراد بالای 18 سال 30 میکروگرم در روز است.

Vitamin B9

 فولیک اسید یکی از ویتامین های محلول در آب می باشد که به عنوان فولات، فولاسین و B9 نیز شناخته می شود. این ویتامین نقش مهمی در ساخت اسیدهای نوکلئیک (DNA/RNA) و متابولیسم اسید آمینه ها دارد. میزان نیاز روزانه این ویتامین در بزرگسالان 400 میکروگرم می باشد.

 Vitamin B12

 ویتامین B12 از جمله ویتامین های محلول در آب می باشد. این ویتامین به عنوان کوفاکتور آنزیم های مهم در بدن، برای تکامل و عملکرد صحیح سیستم عصبی مرکزی، تشکیل گلبول های قرمز سالم، ساخت DNA و جلوگیری از ایجاد کم خونی مگالوبلاستیک )نوعی کم خونی که در اثر کمبود B12 و فولیک اسید رخ می دهد( در افراد ضروری است.میزان نیاز روزانه هر فرد به این ویتامین 5-1 میکروگرم است.

Zinc

 روی یک ماده معدنی ضروری است. این ماده معدنی در متابولیسم سلولی، عملکرد سیستم ایمنی، ساخت پروتئین، ترمیم زخم، ساخت DNA، تقسیم سلولی، رشد و نمو طبیعی جنین در دوران بارداری، کودکی و نوجوانی و حفظ احساس چشایی و بویایی نقش مهمی دارد. همچنین برای فعالیت صدها آنزیم لازم است. میزان نیاز روزانه به این ماده معدنی در مردان 11 میلی گرم و در زنان 8 میلی گرم می باشد. هر قرص این مکمل حاوی 11 میلی گرم روی می باشد.

Magnesium

 منیزیم به عنوان کوفاکتورِ بیش از 300 آنزیم در بدن عمل می کند. منیزیم در ساخت پروتئین، DNA، عملکرد عضلات و اعصاب، کنترل قند خون و تنظیم فشار خون نقش دارد.

Iodine

 ید یک عنصر کمیاب است. این ماده معدنی یکی از اجزای اساسی هورمون های تیروئیدی که شامل تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) می باشد ،که بسیاری از فعالیت های بیوشیمیایی مانند ساخت پروتئین و فعالیت آنزیمی را تنظیم می کند و در فرآیندهای سوخت و ساز بدن نقش تعیین کننده دارد.

β_Carotene

 یک رنگدانه زرد_نارنجی است که در گیاهان و میوه ها از جمله فلفل دلمه ای سبز، زرد و نارنجی، هویج و کدو تنبل یافت می شود. این ترکیب پیش ساز ویتامین A است، یعنی در بدن تبدیل به ویتامین A می شود. کمبود این ماده تأثیر بسزایی در تولید ویتامین A در بدن دارد. بتاکارتن یک پروتئین بسیار با اهمیت برای بدن انسان است که کمبود آن در بدن باعث به وجود آمدن انواع سرطان ها مانند سرطان روده و ریه می شود. بتاکارتن همچنین به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند. بتاکارتن به سلامت پوست، ریه و چشم کمک می کند.

Calcium

 کلسیم فراوان ترین ماده معدنی بدن بوده و عنصر اصلی تشکیل دهنده استخوان است. در صورتی که مقدار مناسبی کلسیم از طریق رژیم غذایی دریافت نمی کنید استفاده از مکمل های کلسیم می تواند گزینه مناسبی برای جلوگیری از کمبود این ماده معدنی باشد. نیاز روزانه به کلسیم در افراد بزرگسال 1000 میلی گرم است.

Selenium

 سلنیوم یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که در بسیاری از مواد غذایی و مکمل ها یافت می شود. این ماده معدنی، کاتالیزور صدها آنزیم در بدن است که در فرایند متابولیسم، ساخت هورمون های تیروئیدی، ساخت DNA و جلوگیری از آسیب اکسیداتیو و عفونت نقش دارند. میزان مورد نیاز روزانه سلنیوم در افراد بالای 14 سال 55 میکروگرم است.

Chromium

 کروم یک عنصر طبیعی کمیاب است. این ماده معدنی با تقویت عمل انسولین می تواند در متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین نقش داشته باشد، همچنین دارای اثرات آنتی اکسیدانی است. کروم می تواند عملکرد انسولین را تقویت کند و از این رو باعث کاهش سطوح قند خون شود. میزان نیاز روزانه آقایان بین سنین 19 تا 50 سال 35 میکرو گرم می باشد.

Manganese

 منگنز یک عنصر کمیاب ضروری است. منگنز یک ماده معدنی کمیاب و ضروری برای بدن است که در بدن انسان به مقدار بسیار کمی وجود  دارد و بیشتر آن در استخوان ها، کبد، کلیه ها و پانکراس یافت می شود. منگنز نقش مهمی در سوخت و ساز بدن و رشد استخوان ها دارد و از بروز بسیاری از سرطان ها پیشگیری می نماید.

منگنز نقش مهمی در شکل گیری استخوان ها بافت های همبند از قبیل تاندون ها ، غضروف ها، ناخن ها و غیره ایفا می نماید و عدم توازن میزان آن در بدن سبب بروز مشکلاتی از قبیل پوکی استخوان ها ،ضعف تاندون ها و سائیدگی مفاصل می گردد. منگنز برای فعالیت غدد تیروئید و آدرنال (فوق کلیوی) و تولید هورمون های مختلف مورد نیاز است.

Molybdenum

 مولیبدن یک عنصر کمیاب ضروری است. مولیبدن یکی از اجزای سازنده مولیبدوپترین است. مولیبدوپترین برای عملکرد چهار آنزیم در بدن مورد نیاز است. آنزیم ها ی این ماده معدنی در پردازش اسید آمینه های گوگرد دار و مواد ژنتیکی مانند DNA، تجزیه داروها و مواد سمی نقش دارند.

خانم های باردار

 خانم های باردار که دارای کمبود ویتامین های نام برده در بالا هستند خود و جنینشان در خطر بسیار زیادی قرار دارند. کمبود این مواد حیاتی می تواند نه تنها بارداری را برای مادر سخت کند بلکه این امکان وجود دارد به جنین نیز آسیب های جبران ناپذیری وارد کند. در این مواقع با تشخیص پزشک متخصص از میان مکمل ها، مولتی ویتامین بدون آهن برای آن ها تجویز خواهد شد. به خصوص مادرانی که در دوران بارداری هم دچار ریزش موی شدید هستند و هم از کمبود آهن رنج می برند، این قرص می تواند یکی از گزینه های عالی برای آن ها باشد.

دفع ویتامین از بدن

 برخی از افراد، دچار بیماری نادری هستند که در آن ویتامین ها به طور غیر طبیعی از بدن دفع می شود، در این زمان تا درمان کامل شود درمراحل اولیه، پزشک معالج مولتی ویتامین بدون آهن را به همراه مولتی ویتامین های دیگر برای بیمار تجویز می کند، چرا که میزان ویتامین ها و برخی از مواد معدنی موجود در این مولتی ویتامین چند برابر است.

بیماری پرکاری تیروئید

 یکی دیگر از زمان هایی که ممکن است تشخیص داده شود باید از مولتی ویتامین بدون آهن استفاده کنید آن است که تشخیص داده اند دارای پر کاری تیروئید هستید. در این بیماری غدد ترشح کننده هورمونهای مهم بدن بسیار فعال هستند و باعث می شوند سوخت و ساز بدن بالا برود و با همین عملکرد، بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم در بدن بسیار کاهش پیدا می کند و به دنبال آن بیماری های دیگر را برای فرد بیمار به همراه خواهد آورد.

بیماری های طولانی

 اغلب اگر بیماری های طولانی و سختی را پشت سر گذاشته باشید دچار ضعف های شدید بدنی می شوید. این بدان دلیل است که در طی  بیماری به دلیل نخوردن غذای کافی یا داشتن محدودیت غذایی، بسیاری از ویتامین های خود را از دست داده اید. برای آن که به سرعت کمبود ویتامین ها و مواد حیاتی که در بالا از آن ها نام برده شده جبران شود اغلبِ پزشکان مولتی ویتامین بدون آهن را به همراه برخی دیگر از مکمل ها برای بیمار تجویز می کنند تا ضعف بدنی سریعا برطرف شود.

بعد از دیالیز

 افرادی که مجبور به دیالیز خون هستند به علت آن که با هر بار دیالیز مقادیر زیادی از ویتامین و مواد معدنی بدن خود را از دست می دهند احتیاج به مکملی دارند که سریعا این مواد مفید را به آن ها بازگرداند، که مولتی ویتامین بدون آهن تجویز اکثر پزشکان برای آن ها می باشد البته در کنار این مولتی ویتامین از مکمل های دیگری نیز استفاده می شود که باقی مواد معدنی و ویتامین هایی که هنگام دیالیز از بدن آن ها خارج شده است را مجدد به بدن باز گرداند.

پس از زایمان و در دوران شیردهی

 پس از زایمان مادر تا مدت زمان خاصی باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کند که با این نوع رژیم ممکن است مادر دچار کمبود برخی از ویتامین ها یا مواد معدنی شود. از طرف دیگر اغلب مادران پس از زایمان به دلیل خونریزی های شدیدی که دارند دچار کم خونی و ضعف شدید بدنی می شوند که این مشکلات سریعا باید جبران شود. همچنین در دوران شیردهی، ویتامین ها و مواد معدنی باید در بدن مادر بیشتر از زمان طبیعی باشد، چرا که در این دوره کودک از طریق شیر مادر تمامی مواد مورد نیاز برای رشد خود را دریافت می کند. به همین علت این مولتی ویتامین در کنار مکمل های دیگر از گزینه های بسیار خوب می باشد.

keyboard_arrow_up